Gameologien er psykologien i spil og gaming, både fysiske og digitale spil.
En digital verden
Det er sikkert og vist at du læser denne artikel på din computer. Selvom vi bevæger os rundt i en analog virkelighed, så lever vi i en digital verden.
Vores online og digitale tilværelse tilvejebringer fornemmelsen af frihed og af stor nydelse og af glæde. Der er altid noget at tage sig til på internettet. Det er aldrig kedeligt.
Derfor er det helt naturligt at psykologen også må blive digital for at møde samtiden.
De sidste 50 år
har vi båret vidne til tilblivelsen af praktiske, hjælpsomme, elektrodigitale produkter til hjemmet og arbejdspladsen, og sideløbende hermed er der opstået en gigantisk industri omkring digitale spil og online underholdning. I dag kombinerer man endda elementer fra spilindustrien med de praktiske produkter, eksempelvis når man taler om brugervenlighed, også kaldet usability, og spillenes underholdningsværdi i formidlingen af et budskab eller funktion, også kaldet gamification.
Gameologen ‘i spil’
Design psykologer er blandt ophavsmændene indenfor konceptet usability. I koblingen mellem spilindustrien bredt og brugerfladen over til de mennesker, som spillene henvender sig til, finder vi til gengæld Gameologen. Gameolog er en psykolog, der beskæftiger sig med gaming i bred forstand. Det er en fagperson, der har som sit fokus at hjælpe spilindustrien med at skabe forståelige, intuitive spil, der samtidigt er betydningsfulde og har psykologisk tyngde. Okay, man finder også design psykologer i spilbranchen. Reelt set er de fleste gameologer også design psykologer. Det samme gælder for mig selv.